De actieradius van een elektrische fiets

Misschien wel een van de belangrijkste vragen die je kunt stellen als je een elektrische fiets koopt. Hoe ver kan ik met een volle accu rijden?

Hoe ver kan ik fietsen met een elektrische fiets?

De actieradius is de afstand die een elektrische fiets af kan leggen zonder dat tussentijds de accu opgeladen hoeft te worden. De actieradius word door een fabrikant doorgemeten en vermeld bij de aanschaf van een fiets. De actieradius is wel afhankelijk van een aantal factoren. Al die factoren samen kunnen je actieradius positief én negatief beinvloeden.
Zo weet je precies of de fiets bij jou past. Want een actieradius van 50 kilomter past natuurlijk niet als je van plan bent elke dag 70 kilometer heen en weer te rijden naar je werk. En heeft een zwaardere fietsaccu zin als je elke dag alleen naar de supermarkt wilt fietsen? Maar wat is die actieradius van een elektrische fiets nu precies? We leggen het je graag uit!

Accucapaciteit

De capaciteit van een accu word uitgedrukt in Wattuur en word afgekort als Wh. Vaak word het aantal Wh. Naar boven of beneden afgerond – een 238 Wh. Panasonic accu word aangeduild als een 200 Wh. accu. Eigenlijk kun je heel kort door de bocht het volgende over Wh. zeggen: Hoe hoger het wattage, hoe meer kilometers je kunt fietsen.

Keep your motor running

Niet alleen de accu heeft invloed op het aantal kilometer wat je kunt rijden. Ook is het motortype van invloed en wat voor soort ondersteuning je krijgt tijdens het fietsen. Allemaal foefjes op je fiets zoals navigatie is leuk, maar dit vraagt natuurlijk ook meer van je fietsaccu. 
Een andere uitzondering op de regel is de speedbike zoals de Gazelle Cityzen Speed. Hoewel deze fietsen sowieso al een grotere accu bijgeleverd krijgen kun je meer kilometers doen met een volle accu. Simpelweg omdat een hogere snelheid ook meer van je accu vraagt. 
Met de energie uit de accu zal de motor kracht uitoefenen op de elektrische fiets waardoor je minder hoeft te trappen. Deze kracht word aangegeven met Newton meter en afgekort met Nm. Ook word dit ook wel de koppel genoemd. Hoe meer kracht je gebruikt hoe meer energie er gevraagd word van de accu maar ook hoe makkelijker je kunt fietsen. Soms is het dus wel de overweging waard om een paar kilometers in te leveren voor wat meer kracht. In de autobranche kennen we dit ook wel als paardenkracht!

Invloed op de actieradius van een elektrische fiets: externe factoren

We kennen het allemaal wel. Als je band zacht is moet je veel harder trappen dan als je band vol is. Ditzelfde gebeurt eigenlijk ook met je elektrische fiets. Er zijn allemaal factoren die de actieradius van je fiets kunnen beinvloeden. Deze zorgen ervoor dat je motor meer moet compenseren en dus meer energie vraagt van je accu. 
Dit kan zijn:

Het weer:

Met tegenwind heb je nu eenmaal meer weer(haha)stand. Ook kou kan van invloed zijn.

Het terrein:

Heuvelopwaarts moeten wij behoorlijk trappen – dus je kunt wel nagaan hoeveel dit van je accu kan vragen.

De fietser:

Het gewicht van de fietser en van de bagage kan invloed hebben op het totaalgewicht van de fiets en dus de actieradius. Maar ook het schakelgedrag van de fietser zorgt ervoor dat de actieradius anders is. Zorg ervoor dat je nooit in de zwaarste versnellings- en ondersteuningsstand opstart. Dit vraagt in één keer heel veel van de accu.

Leeftijd van de accu:

Je kunt de accu van je fiets wel een beetje vergelijken met die van een mobiele telefoon. Aan het begin van zijn levensduur is de batterij optimaal vol te laden en doe je er soms wel meerdere dagen mee. Aan het einde van de rit is de batterij ouder en merk je dat je hem vaker op zult moeten laden in het begin. Gelukkig is het altijd mogelijk om een accu bij te kopen. Zo hoef je je fiets niet af te schrijven als je accu al verouderd is.

Kortom; de actieradius is niet eenvoudig vast te stellen. Daarom is het altijd raadzaam om de tabellen die bij een accu staan altijd goed te lezen en rekening te houden met de externe omstandigheden!