Er zijn drie manieren waarop een fiets aangedreven kan worden waarbij jij de motor bent die de energie aanbrengt om je fiets in beweging te krijgen (en houden). Sinds kort hebben wij er een nieuw type aandrijving bij. Naast een ketting en beltdrive hebben wij nu ook een fiets met een cardanas. Hoog tijd dus om de drie verschillende types te onderzoeken. Wat is het, hoe werkt het en wat zijn de voor- en nadelen?
Ketting
Een kettingaandrijving is de meest klassieke fietsvorm die we kennen. Ik heb een fiets met ketting en de kans is heel groot dat jij er ook eentje hebt. Het is een efficiente manier van jezelf voortbewegen. We zien de ketting zowel bij derailleurfietsen als fietsen met gesloten kettingkast.
Een ketting is gevoelig voor slijtage en roest. Daarom moet hij goed onderhouden worden. Maar, als de ketting goed onderhouden word, is het een manier van fietsen die een hoog rendement oplevert.
Vaak zijn stadsfietsen uitgevoerd met een gesloten kettingkast omdat deze minder onderhoud nodig hebben dan derailleurfietsen. Derailleurfietsen fietsen weer lichter en worden dus graag gebruikt in sportieve(re) modellen zoals tourfietsen en hybridefietsen.
De Beltdrive (ookwel riemaandrijving)
De beltdrive is een relatieve nieuwkomer in fietsenland. Bij exclusieve modellen zag je soms wel riemaandrijving maar pas in de afgelopen twee jaren zien we dit type aandrijving steeds vaker. Voor een beltdrive heb je een aangepast frame nodig. Ook is de beltdrive fiets iets duurder in aanschaf ten opzichte van een fiets met ketting. Maar dit betaalt zich wel weer uit in leeftijd en onderhoud. Doordat een beltdrive gemaakt is van kunststof hoef je hem niet te smeren. Vaak kun je de ketting met behulp van water schoonmaken en zijn er geen ontvetters nodig aangezien er geen olie nodig is om de beltdrive soepel te laten lopen.
Veel toerfietsers zijn al overstag en er word vaak gemeld dat een beltdrive lichter fietst dan een ketting.
Modellen met een Beltdrive zijn dit onder andere:
Sensa Cintura Belt-Drive
Cortina E-Silento Pro
Gazelle Chamonix S8
Een cardanas
Waarbij riemaandrijving nog erg lijkt op de klassieke aandrijving met ketting is de cardanas totaal anders. De cardanas word aangedreven door twee tandwielen die bij de pedalen gemonteerd zitten. De (aangedreven) as drijft op zijn beurt weer twee tandwielen aan die de versnellingsnaaf en het wiel aandrijven. Het klinkt heel ingewikkeld maar het is een systeem wat zichzelf al bewezen heeft in bijvoorbeeld de versnellingsbak van een auto of de aandrijving van een motorfiets. Een cardanas is onderhoudsarm vanwege een gesloten systeem. Ten opzichte van een ketting heb je een klein beetje energieverlies. Ook weegt de gemiddelde cardanfiets meer. Maar dat word door de liefhebbers op de koop toe genoemen.
Wij hebben 1 model fiets met een cardanas in voorraad. De Beixo Electra High elektrische vouwfiets. Hier brengt de cardanas ook nog eens het voordeel mee dat je niet bang hoeft te zijn van viezigheid van je ketting.
Wat voor fiets rij jij? Overweeg je de overstap naar een ketting, beltdrive of cardanas? Laat het ons weten!