Dit seizoen is het eerste seizoen waar we een beltdrive (tandriem/aandrijfriem) voor het eerst voor zien komen bij de stadsfietsen van Gazelle en Cortina en Sensa. Gazelle heeft de beltdrive gemonteerd op de Gazelle Cityzen C8, Chamonix S8 en Cortina op onder andere de Cortina Mozzo en Cortina Blau. Maar; wat is zo’n aandrijfriem nou precies?
Duurzaam en schoon
De beltdrive is gemaakt van rubber, kunststof en carbon. De combinatie van deze materialen zorgen voor een hoge duurzaamheid. Ook is dit systeem onderhoudsvriendelijk in gebruik. In tegenstelling tot een normale ketting heeft een beltdrive geen vet nodig om te lopen en blijft dus relatief schoon en slijt veel minder snel. Hij loopt dus "droog" en geeft geen kans op vieze smeervlekken. Hierdoor is het geluid ook minder aanwezig dan bij een ketting en is je krachtoverdracht groot.
Bekijk hier alle fietsen met riemaandrijving
Gazelle Cityzen C8
De Gazelle Cityzen C8 is de allernieuwste toevoeging aan de Gazelle Cityzen familie. Deze fietsen waren vorig jaar al geliefd en daardoor is het assortiment uitgebreid met een variant met beltdrive. Door zijn geringe gewicht is dit een fijne fiets voor in de stad. Maar ook de onderhoudsvriendelijkheid helpt hierbij. Omdat de aandrijfriem minder vuil word hoeft hij ook minder TLC vanuit zijn eigenaar te krijgen in tegenstelling tot bijvoorbeeld een derailleur. Begrijp ons niet verkeerd, we houden van derailleurfietsen, maar voor een stadsfiets is een ongecompliceerd systeem natuurlijk ideaal! Vaak moet alles toch wat gehaaster en dan blijft er eenvoudigweg weinig tijd over voor het schoonmaken van een ketting.
Sensa Cintura Belt Drive
De sportieve en futuristisch vormgegeven Sensa Cintura Beltdrive straalt één en al snelheid uit. De fraaie matzwarte kleur past perfect bij deze fiets.
Door de snaaraandrijving, gecombineerd met de Shimano Alfine 8 naaf rijdt deze fiets werkelijk subliem. De hydraulische schijfremmen zorgen voor een goed gedoseerde, maar krachtige remwerking.
Wat verwachten we van de aandrijfriem?
Dankzij het onderhoudsvriendelijke karakter verwachten wij de aandrijfriem steeds vaker terug te zien. Dit jaar is hij voor het eerst toegepast bij de Gazelle Cityzen C8 en de Sensa Cintura, maar naar alle waarschijnlijkheid zullen we hem in de komende jaren steeds vaker terug gaan zien. Zijn er dan geen nadelen te noemen? Jawel. Het vervangen na het verstrijken van de jaren is nu nog een kostbare zaak. Maar, omdat we verwachten dat de verkoop steeds meer in volume toe gaat nemen zal dat ook veranderen in de komende tijd.