Een fietsaccu is een belangrijk onderdeel van een elektrische fiets. De accu zorgt namelijk voor toevoer van energie waardoor de motor zijn werk kan doen. Ook geeft hij bij veel type fietsen energie aan de fietsverlichting zodat jij veilig op pad kunt. In deze blog beantwoorden we veelgestelde vragen over dit onderwerp.
Welke fietsaccu heb ik nodig?
Dat is misschien wel de vraag die ik tijdens mijn dagelijkse werkzaamheden het vaakst hoor. Het is ook geen onbelangrijke vraag. We hebben al een blog gewijd aan de actieradius van de elektrische fiets en ik zal daar nog even kort op terug komen: De actieradius is de hoeveelheid kilometers die je kunt fietsen met een volle accu. Hoe hoger de actieradius, hoe verder je kunt fietsen. Het is dan ook niet onverstandig om je hier over in te lezen als je op zoek gaat naar een elektrische fiets.
Je kunt bij de meeste elektrische fietsen kiezen uit verschillende type accu’s. De standaard meegeleverde accu is meestal een 200 of 300 Wh. Accu. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Bij sommige elektrische fietsen word al standaard een sterke fietsaccu geleverd.
Het is noodzakelijk om voor jezelf op een rijtje te zetten waar je de elektrische fiets voor gaat gebruiken. Ik zal mezelf als voorbeeld nemen. Ik rij elke dag op de fiets naar werk en doe boodschappen met de fiets en rij dus veel korte afstanden. In het weekend en op vrije dagen vind ik het heerlijk om wat verder te fietsen. Meestal fiets ik een kilometer of 30 maar soms is dat ook verder. Hierdoor is het verstandig om niet de standaard accu te kiezen maar een accu waarbij ik zeker weet dat ik ook wat verder kan fietsen. Zo zit ik niet onverhoopt zonder ondersteuning als ik besluit om toch nog even naar dat ene leuke dorpje te fietsen. Ik woon in het groene hart en heb geen noemenswaardige obstakels onderweg die de actieradius negatief kunnen beinvloeden. Ik koop dan ook een fiets met een 400 Wh accu.
Hoe zorg ik ervoor dat mijn fietsaccu lang meegaat?
Er is veel om te doen geweest de laatste tijd. De leeftijd van fietsaccu’s zijn een hot item geweest bij veel televisieprogramma’s en in (vak)bladen.
Tegenwoordig zijn bijna alle accu’s gemaakt van Lithium-Ion. Eigenlijk net zo als de batterij van je laptop en telefoon. Deze accu’s worden gebruikt vanwege de hoge energiedichtheid. Je kunt dus veel energie opslaan in een relatief kleine accu. Dat is natuurlijk ook belangrijk voor een elektrische fiets. Een accu moet groot genoeg zijn maar geen beperking vormen tijdens het fietsen.
Maar hier kleven ook twee nadelen aan. De accu mag niet te ver ontladen én dit type batterij verliest continu een klein beetje capaciteit.
Eigenaren van mobiele telefoons weten dit als geen ander. Na de aanschaf gaat een volle telefoon soms wel twee dagen mee, na twee jaar is dit al een klein beetje minder. Gelukkig weten we ook dat we dit proces positief kunnen beinvloeden door:
Bij een koele omgevingstemperatuur te bewaren. De ideale temperatuur is tussen de 10 en de 25 graden. Ook is het belangrijk om hem niet te leeg te bewaren als je de fiets voor een lange tijd wegzet. Zorg ervoor dat je hem dan tussentijds af en toe aan de acculader hangt.
Hebben we wat van jullie vragen kunnen beantwoorden? Schroom niet om je eigen vragen te stellen onderaan onze blog! Dan gaan wij daar mee aan de slag.